Іноземні мови: стратегії успішного освоєння - %D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0%D1%8FКоли життєві обставини диктують нам необхідність вивчити іноземну мову, зазвичай ми сповнені рішучості зробити це. Але не завжди усвідомлюємо, яким важким може виявитися завдання. Будь-яка мова – це величезний масив знань, і оволодіння ним завжди потребує зваженого й комплексного підходу. 

Пропонуємо вашій увазі практичні рекомендації від директора Лінгвоцентру «Вільна англійська» Тимура Бережного. Крім російської й української, Тимур знає три мови: англійську, італійську, французьку. Нині опановує ще й німецьку.

– Англійську вивчаю все життя, з першого класу школи, – розповідає Тимур Бережний. – Однак, коли вирішив стати оперним співаком, виникла необхідність знати італійську та французьку (більшість класичних опер написано саме ними!). Спершу взявся за італійську.

БЕЗЛІЧ НОВИХ СЛІВ

Купив хороший самовчитель і почав займатися по годині на день. Із граматичними вправами труднощів не було. Проблема виникла інша – купа нових слів, які потрібно запам’ятовувати на кожному занятті! Я підрахував: якщо бажаю вивчити мову за півроку, маю щоденно запам’ятовувати хоча б по 25 слів! Але на це потрібно стільки часу!

Тому першим нововведенням було використання картонних карток. Їх я нарізав із двостороннього білого картону (лист А5 розрізається на 6 частин, кожна картка – 7 х 7,4 см). На них я записував нові слова. На картці вміщувалось якраз приблизно 25 слів (по 12 –13 слів на одній стороні). Картки дали мені можливість вивчати слова в метро, маршрутках, чергах тощо. Тобто використовувати час, який зазвичай люди втрачають даремно замість того, щоб засвоювати слова вдома у відведену на заняття годину на день.

Як краще запам’ятовувати слова? Звичайно – зубрінням! Однак згодом помітив, що мій мозок почав потроху диміти від такого зубріння: опановувати все нові й нові 25 слів щодня ставало все складніше – багато з них я забував уже незабаром після засвоєння. Одне з двох: або потрібно було зменшити щоденну норму слів, або змінити метод запам’ятовування.

НЕ ЛИШЕ ЗУБРІННЯ

Оскільки я не збирався присвячувати вивченню італійської довгі роки свого життя, обрав інший варіант. І почав шукати (в інтернеті) нестандартні, більш ефективні порівняно із зубрінням методи вивчення слів.

І потрібне було знайдено – метод образного запам’ятовування! (Про це трохи пізніше).

Займався годину на день і додатково постійно вивчав слова (зазвичай у метро) з допомогою карток і образного методу. Всі слова брав тільки з матеріалів, за якими займався вдома (читав і перекладав) – спочатку за самовчителем, потім (коли його закінчив) зі статей, анекдотів, книжок і текстів опер. Єдина проблема – не було з ким розмовляти італійською, тож просто перекладав усі свої думки мовою Данте! Зазвичай під час такої роботи із самим собою виписував слова, яких не вистачало, у спеціальний блокнот, потім дивився їх у словнику і вчив.

Через півроку поїхав до Італії до родичів і там вільно з усіма спілкувався (італійською!).

Така моя історія. Звичайно, не всім під силу займатися самостійно, але в будь-якому разі запорукою вашого успіху завжди буде здатність швидко й ефективно вчити слова.

СТРАТЕГІЯ ВИВЧЕННЯ: НУЛЬ ОБМЕЖЕНЬ І ПОСТІЙНИЙ РОЗВИТОК

Засвоєння слів багато важить. Однак це ще не все. Раджу дотримуватися цього алгоритму під час опанування будь-якої мови, як би ви не займалися: самостійно, на курсах або з репетитором.

Визначте, для чого ви її вивчаєте – для бізнесу, подорожей, для спілкування з друзями, читання книжок, перегляду фільмів або для прослуховування пісень цією мовою?

Який рівень знання мови ви вважатимете для себе достатнім? Ситуаційний (наприклад, для подорожей), «просунутий» (для вільного спілкування з друзями чи перегляду фільмів), професійний (для роботи в спеціалізованій галузі або для викладання)?

Тепер поміркуйте гарненько: ви точно впевнені, що зможете присвячувати годину на день (щодня!) вашим заняттям? У вас є на це час? Чи варте знання цієї мови ваших зусиль?

Треба розуміти, що вивчення мови – щоденний процес. Якщо займаєтесь тільки в неділю, а на решту (шість днів) повністю забуваєте про мову, це не дасть позитивного результату. Можна ходити на курси три рази на тиждень і присвячувати виконанню домашніх завдань годину між заняттями. Якщо ваші курси два рази на тиждень, то мовою потрібно займатися самостійно – хоча б виконувати домашні завдання не менш ніж два рази (кожен не менш як 45 хвилин) між заняттями на курсах.

Визначте, скільки приблизно часу вам треба для оволодіння мовою на потрібному рівні, й кінцевий термін досягнення мети. Прагніть її досягнення.

Не обмежуйтеся самовчителем або навчальною програмою. Займайтеся з матеріалами, цікавими особисто для вас. Дивіться новини, фільми іноземною мовою, читайте книжки, журнали, анекдоти, статті – все, що цікавить. Перекладайте й вивчайте незнайомі слова. І, найважливіше – розмовляйте, розмовляйте цією мовою за найменшої можливості.

ПРАКТИКУМ

ВАЛЕТ У ГАМАНЦІ

Іноземні мови: стратегії успішного освоєння -Отже, яким є метод образного запам’ятовування слів на практиці? Наприклад, потрібно вивчити англійське слово wallet ([w’olet] – гаманець).

Крок 1. Подумайте, що першим спадає на думку, коли згадуєте про гаманець? Для мене це – мій власний гаманець.

Крок 2. Тепер подивіться на англійське слово (wallet). Чи є таке слово в українській мові, на яке воно схоже за звучанням або написанням? Так, слово wallet нагадує українське «валет».

Крок 3. З’єднуємо! Як нам з’єднати гаманець і валета? Вочевидь, валет, який лежить у мене в гаманці.

Вітаю вас, слово вивчено!

Як же ми пізніше його згадуватимемо?

Завдання 1

Як англійською «гаманець»? Я згадую мій гаманець і одразу бачу карту валета, яка стирчить із нього – це слово wallet!

Завдання 2

Бачу, що воно схоже на наше слово «валет» і одразу згадую карту, яка стирчить у мене з гаманця. І саме слово є «гаманець»!

Узагалі, є слова і складніші за «гаманець». Наприклад, breathing ([’bri:???]), що означає «подих». Кроки будуть ті самі, але вам потрібно більше фантазії. Не треба боятися, що картинки будуть дивними (нестандартне набагато легше запам’ятовується). Адже все це задля того, щоб нарешті вивчити мову!

Іноземні мови: стратегії успішного освоєння -Крок 1. Що для вас дихання? Наприклад, уявіть, що ви бігли, й тепер вам важко дихається.

Крок 2. Беремо слово breathing і шукаємо українські слова, схожі за написанням або звучанням. Якщо жодне українське не відповідає цілому слову breathing, тоді його потрібно буде розділити.

Розділятимемо по складах за звучанням: brea – бриз, thing – синій.

Крок 3. З’єднуємо. Вставляємо образи з кроку 2 до ситуації з кроку 1 одне за одним:

1. Коли ви зупинилися після бігу, на вас дме бриз.

2. Ви тепер синій від утоми.

Тобто я уявляю, як я швидко біг і так утомився від бігу, що аж посинів. І коли зупинився, на мене раптом подув бриз.

Все, я запам’ятав це слово!

Тепер кілька порад щодо образного запам’ятовування.

У кроці 1 уявляйте не тільки сам образ, а ще й ситуацію, обстановку навколо нього. (Наприклад, не тільки гаманець, а й кишеню піджака, де він може лежати).

На кроці 2 вигадайте собі стандартні образи на прості склади (приголосна – голосна). Наприклад, нехай у вас de (яке, до речі, є дуже поширеною приставкою в англійській мові) завжди буде «дерево» або va – завжди «вата».

Після кроку 3 кілька секунд пороздивляйтеся картинку більш докладно, відчуйте її, почуйте звуки, запахи, «поторкайте» основні предмети, постарайтеся побачити історію з різних точок зору, зверніть особливу увагу на основний образ (у першому прикладі слово «гаманець»), якщо він є конкретним іменником.

Змінюйте розміри, зробіть основні образи більшими, ніж вони є в житті (наприклад, я не бачу нічого поганого в тому, щоб у вас кишеня й гаманець із першого прикладу були в три рази більшими, ніж у житті).

Знайдіть пояснення всієї тієї нісенітниці, яка виходить у вас в історіях. (Чому в мене в гаманці валет? Тому що я грав у карти й шахраював, затиснув валета і щоб його ніхто не знайшов, поклав до гаманця).

Так, якщо засвоїте образний метод, запам’ятовування слів уже не буде проблемою і ви не боятиметеся великої кількості лексики, яку потрібно вивчити. І не хвилюйтеся, що вам усе життя доведеться пам’ятати ці історії. Вони потрібні вам усього на один – два дні – для згадування слова в перші кілька перевірок (повторень) картки.

Після кількох згадувань слова з допомогою історій необхідність у них відпаде, і слово згадуватиметься одразу. Отже, справу зроблено! Картинки відіграють роль будівельних матеріалів. Вони потрібні, щоб звести будівлю. Але після того, як усе готове, вам залишиться тільки насолоджуватися чудовою спорудою.

Людмила ГАВРУТЕНКО


Від Педагогічна Преса

Керівник порталу

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *