У Національній стратегії розвитку освіти України до 2021 року та Соціальних ініціативах Президента України Віктора Януковича «Діти – майбутнє України» зазначено, що здоров’я підростаючого покоління є однією з головних ознак благополуччя всього суспільства, основою життєспроможності держави, пріоритетним напрямком розвитку освіти. Саме тому, приєднавшись до основних міжнародних договорів у сфері прав людини, Україна взяла на себе зобов’язання щодо дотримання загальнолюдських прав, зокрема формування нової філософії суспільства щодо позитивного ставлення до дітей ыз порушеннями психофізичного розвитку, забезпечення їхнього права на освіту.  Сьогодні під керівництвом першого заступника голови Хмельницької облдержадміністрації Вадима Гаврішка відбулась відеоселекторна нарада на тему «Впровадження інклюзивної освіти в Хмельницькій області». У районних студіях участь у вебінарі взяли заступники голів ыз гуманітарних питань райдержадміністрацій, міських (міст обласного значення) рад ы начальники районних відділів освіти, молоді та спорту. Розпочинаючи відеоселекторну нараду Вадим Гаврішка зазначив, що у «Національній стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року» є цілий розділ про роботу з дітьми з особливими освітніми потребами. «Держава сприяє створенню дітям із порушеннями в психофізичному розвитку, зокрема дітям-інвалідам, необхідних умов, можливостей, рівних з іншими громадянами для повноцінного життя», – наголосив Вадим Гаврішка. За останніми інформаційно-аналітичними даними на території області проживають 218 942 дитини від народження до 18 років, із них 35 452 із порушеннями психофізичного розвитку, що становить 16 % від загальної кількості дітей (по Україні – 11,4 %). Найбільша кількість дітей із порушеннями розвитку відносно загальної кількості дітей – у Хмельницькому районі (32,6%), у Білогірському районі (31,9%), у Славутському районі (21,5%), у Городоцькому районі (20,9%). Водночас Вадим Гаврішка зазначив, що всього в області налічується 5 104 дитини з інвалідністю, що становить 2,3 % від загальної кількості дітей та 14,4 % від кількості дітей, які мають порушення в розвитку. 82,4 % дітей з інвалідністю охоплено різними формами корекційної допомоги, із них від загальної кількості дітей з інвалідністю – 98,5 % дітей шкільного віку і 38 % – дошкільного віку. З них: 2231 дитина з інвалідністю навчається в загальноосвітніх навчальних закладах, 536 – за індивідуальною формою навчання. Всього індивідуальною формою навчання охоплено 963 дитини (2,7 % від загальної кількості дітей із порушеннями психофізичного розвитку), найбільше – в Старосинявському районі (21,3 %), в Летичівському районі (10,9 %), в Деражнянському районі (7,6 %), в Кам’янець-Подільському районі (6,5 %). Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України № 680 департаменту освіти і науки, молоді та спорту Хмельницької обласної державної адміністрації, управлінням, відділам освіти райдержадміністрацій, міських рад до 2015 року необхідно провести моніторинг результативності індивідуального навчання, дітей, у яких стан здоров’я покращився, які отримали відповідну корекційну допомогу (діти з важкими розладами мовлення, затримкою психічного розвитку, порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату), перевести на інклюзивну форму навчання, якщо є необхідність і можливість – створити спецкласи. На сьогодні в області відкрито 1 спецклас для глухих дітей у м. Шепетівка. Однією із форм навчання дітей з особливими освітніми потребами є визнана в багатьох країнах світу інклюзивна форма навчання, що забезпечує право кожної дитини навчатися в загальноосвітньому закладі за місцем проживання із забезпеченням усіх необхідних для цього умов. Станом на 01.12.2013 р. інклюзивна форма навчання впроваджується в 16 районах і в 5 містах Хмельницької області. Організовано роботу 32 загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивним навчанням, де в 112 класах інклюзивною освітою охоплено 242 дитини з особливими освітніми потребами. У 16 дошкільних навчальних закладах запроваджується інклюзивне навчання, де в 41 групі навчаються 140 дітей з особливими освітніми потребами. Усього 382 дитини охоплено інклюзивним навчанням. Кращими у впровадженні інклюзивного навчання є управління освіти і науки Кам’янець-Подільської міської ради, чию модель впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та шкільних закладах міста визнано однією з кращих в Україні. Також слід відзначити організацію та високу ефективність роботи інклюзивних закладів ЗОШ № 15, № 8 м. Хмельницького, Плесенської ЗОШ І- ІІІ ст. Шепетівського району. Для забезпечення належного психологічного та соціального супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання в системі освіти області проводиться систематична робота щодо розвитку мережі психологічної служби та забезпечення навчальних закладів посадами практичних психологів і соціальних педагогів. Говорячи про здоров’я, необхідно думати за всіх дітей, зокрема і здорових. Саме тому слід не забувати про відкриття ставок медичних працівників у навчальних закладах. Далі, продовжуючи онлайн-спілкування з представниками районів, Вадим Дмитрович у режимі діалогу охарактеризував показники кожної території та вказав на ті недоліки, над якими ще треба наполегливо працювати. Зокрема критичні зауваження отримав Білогірський район, у якого серед загальної чисельності дітей шкільного віку (4846 дітей), 1545 – це діти з порушеним психофізичним розвитком, у свою чергу серед них 146 дітей – інваліди. І водночас жодна дитина не охоплена інклюзивною формою навчання. Зважаючи на це, Вадим Гаврішко зауважив, що такі показники треба негайно покращувати, а контроль за тим, як проводиться робота на цій території, він залишає за собою. І на завершення відеоселектору заступник голови Хмельницької облдержадміністрації зазначив, що завданням педагогів насамперед є навчити дітей з особливими освітніми потребами жити в суспільстві та почуватися повноцінними його членами. За інформацією Хмельницької ОДА

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу