Скільки часу ви витрачаєте на читання книги? Як часто  відкладаєте книгу подалі через великий обсяг або не дуже цікаву зав’язку? Як часто ви “гортаєте” довгі статті, не читаючи їх? У сьогоднішньому світі часу на читання залишається чимраз менше, але потік інформації тільки збільшується. Багато компаній в Україні пропонують відвідати курси з швидкісного читання, де ви зможете підвищити свої результати у 3-5 разів. Такі курси коштуватимуть вам 1500-3000 грн. Однак існують вправи, виконуючи які хоч би 1-1,5 години щодня (або хоч би 2-3 рази на тиждень) ви опануєте швидкочитання. 1 . Без слів Внутрішня артикуляція – це те, що заважає нам читати швидше. Проговорюючи в голові слова з тексту, ми обмежуємо свою швидкість і читаємо так само, якби читали вголос. Щоб прибрати внутрішню артикуляцію, фахівці пропонують регулярно виконувати такі вправи (необхідно тренуватися по 10-15 хвилин). Рахунок. Декілька разів подумки порахуйте в досить швидкому темпі від 10 до 1. Переконайтеся в тому, що не збиваєтеся. Потім почніть читати текст. Слідкуйте за тим, щоб ви не переключалися на читання: вся увага повинна бути на цифрах. Звісно ж, читати в такому режимі буде складно, оскільки ви будете розуміти дуже мало з прочитаного. Внутрішній підрахунок не дозволяє мозку працювати за звичною для нього схемою: бачити текст – промовляти його (внутрішня артикуляція) – розуміти. Єдиний вихід для нього – відмовитися від промовляння і навчитися працювати по- новому: бачити текст – розуміти його. До речі, замість рахунку про себе можна співати будь-яку пісню, яку знаєте напам’ять. Перешкоди. Вчені визначили, що у кожної мови є своя музика. Вона, в свою чергу, має свій ритм. Прибрати внутрішню артикуляцію можна, перебиваючи музику мови в процесі читання. Тому, читаючи текст, вистукуйте ручкою по столу такий ритм: раз (пауза), раз-раз (пауза), раз (пауза), раз (пауза), раз (пауза). Як і у випадку з рахунком, звук теж завадить промовляти про себе слова. Після регулярного виконання цих вправ у вас має з’явитися відчуття, що ви починаєте розпізнавати та розуміти слова, навіть не прочитуючи їх. 2 . Бачити більше Ще одна причина низької швидкості читання – погано розвинений периферичний зір. Тому на один рядочок тексту людина витрачає значно більше часу, аніж могла би. Через те, що вона не може візуально (за один раз) охопити його цілком, вона прочитує його по частинах. До речі, таке читання фахівці називають “горизонтальним” (переміщення по рядку зліва – направо). Одним поглядом читач зможе охоплювати та читати цілі блоки тексту. Квадрати. Їх називають таблицями Шульте. Їх можна як знайти в інтернеті, так і зробити самостійно. Для цього візьміть аркуш паперу і намалюйте на ньому квадрат (ширина сторін – по 20 см). Квадрат розбийте на 25 частинок і впишіть туди врозкид числа від 1 до 25. Або всі літери алфавіту від ” А ” до ” Щ” , крім “Е” , “Й” , “Ю” , “Я”, “Ь”. Виготовте собі 10 різних таблиць. Щоб працювати з однією з них, встановіть її на відстані 25-30 см від себе. Потім, дивлячись тільки в центральний квадрат і не рухаючи очима, спробуйте знайти цифри або букви по порядку (або в зворотному порядку). Починайте з 1 хвилини і в процесі тренувань скорочуйте час на роботу з однією таблицею до 20-30 секунд. Піраміда. Оберіть текст, який би вам хотілося прочитати. Потім напишіть його від руки або надрукуйте на комп’ютері так, щоб кожен новий рядок був ширший за попередній. У результаті його форма повинна нагадувати вам трикутник або піраміду. Потім, дивлячись у центр кожного рядка і рухаючись зверху-вниз, постарайтеся прочитати так весь текст, не рухаючи очима ні вліво, ні вправо. Тренування в повсякденному житті. Розвивати периферичний зір можна на вулиці або на роботі. Наприклад, сидячи за столом, зафіксуйте погляд на якомусь об’єкті і, дивлячись тільки на нього, постарайтеся побачити, що відбувається навколо. 3. Здогадатися за змістом Це вміння, яке варто розвинути для економії часу в процесі читання. Його “суть” можна пояснити на такому прикладі: якщо в тексті ви зустрінете, наприклад, фразу “підтримувати хорошу фізичну…” , то відразу ж здогадаєтеся, що далі йде слово – “форма”. Це найпростіший приклад економії часу. Якщо тренуватися, то можна навчитися пропускати і складніші вирази (навіть цілі шматки) у тексті, але при цьому чудово розуміючи, про що йдеться. 4. Метроном Для збільшення безпосередньо швидкості читання дуже ефективно читати під стукіт метронома (спеціальну програму можна завантажити з інтернету). Виконувати вправу можна на будь-якій книзі. Правила прості: включіть метроном на швидкість 60 ударів на хвилину і з кожним наступним ударом, дивлячись у центр рядка, переносіть погляд на наступний, максимально концентруючись на тексті. Ця вправа формує навик “вертикального” читання і привчає мозок швидше сприймати інформацію. Через кожні 3-5 хвилин збільшуйте швидкість метронома, в процесі тренувань доводячи її до 150 ударів. Щоденному тренуванню найкраще присвятити 45-50 хвилин. 5. Геть регресію Регресія – це коли людина, читаючи, повертається очима до прочитаного. Причини регресії – важкі для розуміння моменти в тексті і низький рівень уваги. Саме тому читач, намагаючись краще зрозуміти смисл, читає один і той самий текстовий блок ще раз. У результаті звичка повертатися очима до прочитаного виникає, навіть якщо в цьому немає жодної потреби. Закладка і “віконце”. Одне із золотих правил швидкочитання – в жодному разі не треба “стрибати” по тексту під час читання. Щоб відучити себе від шкідливої звички повертатися до прочитаного, виріжте з картону звичайну закладку. Її ширина повинна відповідати розміру рядка в тексті. Читаючи, водночас закривайте закладкою прочитану частину рядка. Повторно прочитати текст уже не вдасться, адже він буде закритий. А щоб не перечитувати цілі шматки тексту – використовуйте “віконце”. Для цього треба взяти аркуш щільного паперу (його розмір дорівнює половині сторінки з текстом). З правого краю виріжте невелике віконечко. По висоті воно дорівнює ширині рядка, а по довжині – розміру слова приблизно в 7-10 букв. Користуватися “віконцем” потрібно так само, як і закладкою. 6. Пташка Ще одне вміння при швидкочитанні – розуміти більше смислу. Для цього була розроблена спеціальна стратегія. За словами фахівців, сприйняття тексту слід розбити на такі блоки: назва, автор, джерело, тема, факти, новизна матеріалу, а також критика (ті моменти в тексті, які здаються спірними). Читаючи текст, треба наче “фільтрувати” тільки ту інформацію, яка потрібна для заповнення цих блоків. Звісно ж, спершу тримати їх назви в голові буде складно. Тому для кращого запам’ятовування їх краще візуалізувати. Наприклад, можна намалювати текстову пташку на аркуші А4: голова – це назва, автор, джерело, тільце – тема, ліве крило – факти, праве – новизна, а простір навколо – критика. Як працювати. Потім треба взяти текст і прочитати його тричі, вписавши після кожного прочитання інформацію для кожного з елементів пташки. Перший раз – це невелика підготовка до поглибленого читання, тому читайте побіжно, намагаючись вловити тільки загальний зміст. Вдруге читайте уважно і візьміть якомога більше інформації. Ну а третій раз потрібен для того, щоб переконатися, що нічого не пройшло повз увагу читача. У процесі щоденних тренувань відпаде потреба конспектувати текст, адже мозок привчиться працювати з інформацією за вищеописаним алгоритмом.  За матеріалами: Обозреватель

Від Педагогічна Преса

Керівник порталу